Förfina

  • Smak 0

    Smak

  • Volym 0

    Volym

  • Hälsa produkttyp 0

    Hälsa produkttyp

  • Pris 0

    Pris

  • Kost 0

    Kost

BCAA - Grenade Aminosyror

21 resultat

Vårt tips! Prova någon av våra nya, goda smaker på BCAA; Sour Apple, Raspberry Lemonade, Lemon&Lime eller Orange.

Här hittar du vårt omfattande sortiment av högkvalitativa grenade aminosyror (BCAA). Aminosyror är ett grundläggande tillskott som ofta används av idrottare och kroppsbyggare för att förbättra prestation och främja muskeltillväxt.

Vad är grenade aminosyror?

BCAA (Branched-Chain Amino Acids), eller grenade aminosyror på svenska, består av de 3 essentiella aminosyrorna Leucin, Isoleucin och Valin. De utgör mellan 35-40% av det totala antalet aminosyror i kroppen, och 14-18% av de totala aminosyrorna som hittas i muskelvävnad (*1).

BCAA-tillskott är särskild populärt hos kroppsbyggare och vid styrketräning då främst Leucin verkar kunna öka proteinsyntesen i musklerna (*2) och samtidigt minska muskelnedbrytningen (*3). Flera studier har kunnat påvisa Leucins förmåga att bevara och underhålla muskelmassa (*4), (*5).

Fördelar med BCAA

BCAA har studerats utförligt med resultatet att det nu finns en allmän enighet om dess fördelar gällande idrottsprestationer. Aminosyror har bland annat visat sig förhindra muskelnedbrytning (*6), minska uppkomsten av ömma muskler efter träning (*7), förhöja prestationsförmågan (*8) samt bidra till ökad muskelmassa (*9).

Flera studier har även visat att grenade aminosyror kan påskynda avlägsnandet av slaggprodukter och andra muskelnedbrytande ämnen som produceras i kroppen i samband med intensiv träning (*10), (*11).

Kreatinkinas och laktatdehydrogenas är ett exempel på två enzymer som produceras i kroppen i samband med muskelmetabolism och som bidrar till trötta muskler. BCAA hjälper till att avlägsna dessa ämnen och andra biprodukter och bidrar därmed till att påskynda återhämtningen (*12).

BCAA är särskilt viktigt för kroppsbyggare då studier visar att de kan stimulera kroppens hormonproduktion och minska dess kortisolnivåer (*13) (ett hormon som verkar muskelnedbrytande). BCAA kan även hjälpa vid viktnedgång genom att öka fettoxidationen vid träning (*14).

När bör jag inta BCAA?

BCAA kan med fördel intas både före och efter träning. Ett intag av 4-8 gram BCAA innan träningen ökar koncentrationen av aminosyror medan ett intag efter träning förhindrar muskelnedbrytning och stimulerar proteinsyntesen (*15).

Ger BCAA några biverkningar?

BCAA anses som ett säkert tillskott då de förutom i formen av ett kosttillskott även hittas i livsmedel så som kött, fisk och ägg.

_______________________________________________________________________________

 
Referenser:
 
(*1) - J. Nutr. February 2006 vol. 136no. 2 529S-532S
(*2) - J. Nutr. June 1, 2004 vol. 134no. 6 1583S-1587S
(*3) - Muscle Nerve. 2010Jun;41(6):800-8
(*4) - Am J Physiol Endocrinol Metab.2005 Apr;288(4):E645-53
(*5) - Am J Physiol. 1992 Nov;263(5 Pt 1):E928-34
(*6)- J. Nutr. June 1, 2004 vol. 134 no. 61583S-1587S
(*7) - J Int Soc Sports Nutr. 2011 Dec14;8:23
(*8) - J Sports Med Phys Fitness. 2011Mar;51(1):82-8
(*9) - J Nutr. 2006 Jan;136(1Suppl):269S-73S
(*10) - J Sports Med Phys Fitness. 2009Dec;49(4):424-31
(*11) - J Int Soc Sports Nutr. 2010;7(Suppl 1): P3, Sep 2010
(*12) - J Sports Med Phys Fitness. 2000Sep;40(3):240-6
(*13) - J Strength Cond Res. 2010Apr;24(4):1125-30
(*14) - J Sports Med Phys Fitness. 2011Mar;51(1):82-8
(*15) - J. Nutr. January 2006 vol. 136no. 1 269S-273S


Prova att söka igen.

  • Kontrollera dina sökord för stavfel.
  • Gör en bredare sökning genom att använda färre sökord.
  • Produkten du söker kan ha upphört.